Voorgevel in de spotlight!
LED-schermen en verlichting
Aan de voorgevel van het Kursaal zijn vijf grote uitsparingen voorzien waarin grote spandoeken hangen van de concerten. De twee buitenste exemplaren werden nu vervangen door twee grote LED-schermen van elk tien vierkante meter. Rondom de schermen en de binnenste spandoeken zijn sfeervolle spots voorzien in een frame. De plaatsing gebeurde conform het advies van agentschap Erfgoed waarbij ook rekening gehouden werd met het afwegingskader voor publiciteit bij beschermd erfgoed. “Door de schermen en de verlichting komt de fraaie voorkant van het gebouw nog meer tot zijn recht. De nood aan realtime informatie werd ook steeds groter. Er was geen plaats om elk concert aan te kondigen en zeker de dag zelf is deze informatie een must. De communicatie kan nu realtime en toch op een stijlvolle manier verlopen”, vertelt directeur Peter Craeymeersch. Volgens gegevens van The Retail Company passeren immers 125.000 passanten per maand aan de voorkant van het gebouw. Tijdens concerten of shows worden er pieken geregistreerd van 10.000 mensen.
Broadway
Burgemeester Bart Tommelein is trots op de nieuwe investering van het Kursaal. “Met de vele concerten en shows haalt het Kursaal heel wat bezoekers naar onze stad. Het gebouw op zich is al indrukwekkend, maar met deze fraaie investering in een sfeervolle voorgevel zullen nog meer mensen onder de indruk zijn bij hun entree. Het Kursaal is beeldbepalend voor de stad, de LED-schermen zijn dus een goede én duurzame investering” aldus Bart Tommelein. “Een sfeervolle, verlichte voorgevel met de nodige informatie is niet meer weg te denken. Denk maar aan de Olympia in Parijs, de Carré in Amsterdam en zowat alle theaters in Londen en op Broadway.”
Duurzaamheid
Door de installatie van duurzame LED-schermen moeten er veel minder spandoeken gedrukt worden. Op die manier zet het Kursaal de eerder ingeslagen weg van duurzaamheid verder. De Erehal werd al onder handen genomen met duurzame LED-armaturen en ook in de inkomhal werden schermen geïnstalleerd om de overdaad aan posters tegen te gaan. De firma BrightBoard zorgde voor de installatie van de schermen en de sfeervolle omkadering. De totale investering bedraagt 70.000 euro.