You are here

Kunst op het podium en ernaast

Dat Kursaal Oostende een iconische architectuur parel is, staat buiten kijf. Maar wist je dat Léon Stynen, de ontwerper, zich ook in kunstkringen bewoog? Meer zelfs, van 1950 tot 1964 was hij directeur van La Cambre (l’École nationale supérieure des arts visuels). Het is dan ook geen toeval dat het nieuwe Kursaal in de jaren 50 kunstenaars als een magneet wist aan te trekken. Vandaag kan je doorheen het gebouw nog steeds meer dan 12 authentieke meesterwerken bewonderen.

Tijdens de tweede wereldoorlog was cultuurbeleving zo goed als onmogelijk. Cultuurroof was zelfs schering en inslag. Het hoeft dan ook niet te verwonderen dat in de jaren 50 kunst meer dan ooit floreerde. Verschillende stijlen kwamen in een stroomversnelling, vaak met een sterke symbolische betekenis. Zo genoten een aantal Belgische kunstenaars grote internationale naam en faam. Onder hen Paul Delvaux en zeven tijdgenoten, die hun signatuur achterlieten in Kursaal Oostende. Van keramiek tot fresco’s. Van beeldhouwwerk tot wandtapijten. Je kan het allemaal ontdekken. In deze blog nemen we een aantal van deze meesterwerken onder de loep. 

Kunstschatten in de erehal
In de erehal alleen al duikt werk op van Pierre Caille, Edgard Tytgat en Julien Van Vlasselaer. Op een keramische wand prijken exotische vrouwenfiguren, waarin sierlijke mozaïekjes zijn verwerkt. De speelse en tegelijk stilistische creatie, is het werk van Pierre Caille, pionier in keramiek en beeldhouwwerk. Nog twee juweeltjes van zijn hand: de decoratieve, siennakleurige fries met een terugkerend motief van wolkjes, golfjes en visjes. Alsook het keramische windscherm met marinemotieven bovenaan de trap naar de erehal. 

Als je houdt van Griekse mythologie, bewonder dan zeker het werk van de Vlaamse expressionist Edgard Tytgat, het verbeeldt de inscheping van Iphigenia. Een van Tytgats laatste grote realisaties. 

Een wandtapijt is onlosmakelijk verbonden met het kartonontwerp dat eraan voorafgaat. Daarin komen de kleurvakken, het karakter en de compositie tot uiting. Het veertig vierkante meter grote tapijtkarton van Julien Van Vlasselaer is dan ook artistiek gezien bijzonder waardevol. Het symboliseert de twee aspecten van de zee: nu eens stormachtig, dan weer rustig en idyllisch.

Schitterende symbiose met de architectuur
In en rond het Kursaal valt er nog meer kunst te spotten. Beeldhouwer Olivier Strebelle realiseerde ‘Triton’ en ‘Zeemeermin’, twee originele ontwerpen in keramiek van zo’n twee meter hoog. 

De wanden van het zaalbalkon onthullen dan weer werk van Marc Mendelson. Het lijken grote strandschermen die de golfbeweging van de zee simuleren. Een heel bijzondere interactie met de architectuur! 

Als er één kunstwerk is dat niet aan je oog kan ontsnappen, is het wel het monumentale bronzen werk van Oscar Jespers bovenop de luifel aan de ingang van het Kursaal. De Vlaamse beeldhouwer die furore maakte van Maastricht tot Boston, wist hiermee als geen ander de vier oerelementen (water, vuur, aarde en lucht) harmonieus en sierlijk uit te beelden.

Wist-je-datje:
‘Dikke Mathille’, wie kent ze niet? Het gigantische kunstwerk - in de vorm van een liggende, naakte vrouw - is van Georges Grard. Het beeld symboliseert de weelderigheid en sensualiteit van de zee.

Grard bleef in zijn oeuvre trouw aan één thema: vrouwelijk naakt. Ditmaal lokte dit echter controverse uit. Zo werd ‘De Zee’ van haar oorspronkelijke plaats aan de buitenzijde van het Kursaal (kant Oosthelling) verbannen. Sinds 1963 vormt het een boegbeeld als je Oostende via de Leopold II-laan binnenkomt. Wie weet komt ‘Dikke Mathille’ ooit terug naar ‘huis’...?

Een eerbetoon aan de grote meester
De indrukwekkende muurschildering van Paul Delvaux is ongetwijfeld de grootste blikvanger in het Kursaal. Het fresco lijkt rechtstreeks aangebracht op de kalkmuren, maar vergis je niet, het bestaat uit vele kalk- en verflaagjes. Het wetenschappelijke onderzoek en de herstellingen van het werk brachten de fijnste penseelstreken en het kleinste kleurpigment aan het licht. De restauratie - die eerder dit jaar werd afgerond - leverde een verbluffend resultaat op. Het topwerk van 26 meter op 5, schittert opnieuw in al zijn glorie. Te bewonderen in de gelijknamige Delvauxzaal!

 

Ontdek meer foto's op www.kursaaloostende.be/kursaalkunst 

Share this blog